SOCIAL MEDIA

Mooi is dat. Heb ik er net een dag hard werken opzitten, lig ik lekker op de bank mijn accu weer op te laden, moet ik alsnog aan de slag.

Het is wel weer even opstarten hoor. En als het nou nog een persoon was, maar nee, met zijn zessen zijn ze. Zou het een praatgroep zijn? Ze maken genoeg geluid. Nee. het is geen praatgroep … er wordt niet over problemen gesproken. Wel over kansen, over mogelijkheden, tjonge ze zijn wel enthousiast zeg.  Even verder aanhoren …

“Troje” en “Sociale media“ vang ik op … oh wacht eens even, dit is die werkgroep van Troje die zich bezig houdt met het bedenken van allerlei acties en het bekend maken daarvan op Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, vlogs en blogs. Verder plaatsen ze nieuwtjes of doen verslag van gebeurtenissen op het pad dat naar de voorstelling Troje leidt. Dat komt mooi uit, van social media weet ik wel iets; kan ik ze mooi een handje helpen.

Snel open ik Word en Excel … kunnen ze de notulen uitwerken en de planning in een schema zetten. Ze hadden het ook even kunnen vragen, dan had ik meegedacht, maar ze zijn al aardig op weg met hun structuur. Het is een flinke groep zeg en dan zijn zijn ze nog niet eens compleet. Er ontbreken er vanavond vier. De meesten zijn afkomstig uit Gouda of de directe omgeving en een aantal zijn ook al eerder betrokken geweest bij een productie van de Theaterbakkerheij. Het valt me op dat ze lering trekken uit het verleden en vol zitten met ideeën. Leuk hoor, dat enthousiasme werkt aanstekelijk! Ik maak maar wat ruimte vrij in mijn geheugen.

De werkgroep wil een aantal keer, verspreid door het jaar, aandacht voor Troje zien te krijgen op evenementen in de regio. Ze denken aan sportieve en creatieve momenten. Behalve dat het leuk is om alle nieuwtjes te volgen is het doel om door het inzetten van social media de naamsbekendheid te vergroten in de regio en daardoor de kaartverkoop te stimuleren en (mogelijke) sponsoren bereiken.

Twitter en Facebook zullen worden ingezet om evenementen aan te kondigen en om nieuws te verspreiden. Instagram en Snapchat zullen tijdens de evenementen zelf worden ingezet terwijl de vlogs en blogs zo snel mogelijk achteraf worden geplaatst. Elk medium heeft een specifieke doelgroep en vereist een andere aanpak. Fijn dat ik mijn steentje kan bijdragen, de social media kennen voor mij geen geheimen.

De taken zijn op de eerste bijeenkomst over alle deelnemers verdeeld en iedereen is vervolgens gaan nadenken over een invulling van deze taken. Tijdens een tweede overleg is hierover verder gesproken en vanavond, in het derde overleg, zijn ze aan het bepalen bij welke activiteiten ze graag aansluiting zouden zoeken. Notulen worden nagenoeg meteen gemaakt, het tijdschema bijgewerkt en de actielijst gevuld.

Nu zijn zij weer aan zet… ik heb mijn best gedaan. Tevreden plof ik neer op de bank, doe mijn klep dicht en ga mij maar weer opladen. Dikke kans dat ik snel weer nodig ben.